سیمای تجاری کشور گرجستان

کشوری کوچک در جنوب قفقاز که از غرب با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان، و از جنوب‌شرق با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است. کسری تجاری زیاد این کشور به خاط واردات سوخت ها و واردات کالاهای با ارزش افزوده بالا می باشد.
صادرات این کشور عمدتا به ایتالیا و برخی از اعضای کشورهای CIS می باشد که اکثرا شامل کالاهای با ارزش افزوده پایین شامل محصولات کشاورزی، فلزات و سنگ های قیمتی می باشد. در مجموع این عوامل، اقتصاد گرجستان در معرض نوسان شدید قیمتی و نوسانات بازار است.
این عضو سازمان تجارت جهانی اخیرا از طریق توافق نامه های تجارت ترجیحی به گسترش بازارهای خود دست زده است. این کشور با افزایش یکپارچگی بیشتر با اتحادیه اروپا که از سال ۲۰۱۳ شروع شده در حال پیوستن به منطقه بزرگ آزاد تجاری است. اگرچه در سالیان اخیر گرجستان تحرکاتی را در ارتباط با تولید کالاها با ارزش افزوده بالا شروع کرده است، اما هنوزاقتصاد گرجستان از بهره وری پایین، منابع مالی پایین و زیر ساخت های ناکافی رنج می برد.
کشاورزی: به علت واقع شدن در منطقه جنب مداری مرطوب، در این کشور کشت مرکبات و چای رونق دارد.
در بخش زراعت این کشور، غلات، نباتات صنعتی، سیب زمینی، سبزیجات و نباتات علوفه‌ای کشت می‌شود.
صنعت: در بین محصولات صنعتی گرجستان، صنایع غذایی ۴۰٪، صنایع سبک ۲۰٫۸٪، ماشین سازی و صنایع فلزی ۱۳٫۸٪ از حجم تولید صنعتی را به خود اختصاص می‌دهند.
همچنین موسسات صنعتی تولید مصنوعات چوبی در این کشور فعالیت دارند. تولید ظروف شیشه‌ای و بلوری، مصنوعات سرامیک و فلزات ماشین سازی و صنایع نظامی از دیگر رشته‌های فعالیت صنعتی گرجستان است.
در گرجستان، صنایع سبک گسترش زیادی داشته‌است. در تفلیس، کوتائیسی، باتومی، سوخومی و بعضی شهرهای دیگر، موسسات تولیدی کالاهای مصرفی ازقبیل پارچه‌های پشمی، ابریشمی و نخی، تولید لباس، کفش، تریکو و لوازم خرازی، اشتغال به کار دارند. از موسسات صنایع غذایی، می‌توان از کارخانه‌های چای خشک کنی، شراب سازی، تولید کنسرو و کمپوت، تولید عطر و ادکلن، توتون، شیرینی، گوشت، شیر و تعدادی دیگر نام برد.
گردشگری: گردشگری یکی از بخش‌های مهم خدمات کشور گرجستان می‌باشد که نقش مهمی دراقتصاد این کشور دارد. گرجستان یکی از مقاصد توریستی مهم برای ایرانیان است. یکی از دلایلی که اخیراً ایرانی‌ها سفر بیشتری به این کشور دارند خدماتی است که دولت گرجستان برای گردشگران ایرانی در نظر گرفته است. گردشگران ایرانی نیاز به اخذ ویزا قبل از سفر ندارند و می‌توانند در مرز زمینی یا فرودگاه با پرداخت هزینه‌ای اندک و به راحتی ویزا اخذ کرده و وارد کشور گرجستان شوند. یکی از دیگر از دلایل اقبال زیاد ایرانیان برای سفر به گرجستان امکان سفر زمینی است و همچنین پایین بودن هزینه‌های سفر هم تأثیر زیادی در این امر دارد.
از مهمترین شهرهایی که ایرانیان در سفر به گرجستان در آن اقامت می‌کنند به تفلیس و باتومی می‌توان اشاره کرد.
انرژی: گرجستان از نظر منابع برق آبی جایگاه مهمی را در بین کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و کشورهای اروپایی دارد و از بسیاری از کشورهای اروپا جلوتر است؛ و در حال حاضر میزان برق مورد نیاز سالانه‌ای این کشور ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت است که کلیهٔ این مقدار را خود گرجستان تولید می‌کند و مابقی تولید خود را به کشورهای اطراف مانند ارمنستان و آذربایجان و ترکیه صادر می‌کند.
گرجستان کشوری است با آب و باد فراوان که از آن برای تولید برق فراوانی استفاده می‌کند. سد اینگوری بزرگترین سد گرجستان و همچنین سومین سد بزرگ و عظیم دنیا و همچنین نیروگاه‌های بادی در شمال این کشور سالانه میزان بسیار زیادی برق تولید می‌کند.
از نظر منابع نفت و گاز، در حدود ۱۵ میدان نفتی کشف شده در گرجستان وجود دارد و سالانه ۸۹۸ هزار بشکه نفت و ۴۴٫۹ میلیون متر مکعب گاز استخراج می‌شود.
بازرگانی خارجی: هرچند در سال‌های گذشته به دلیل بی‌ثباتی سیاسی و به تبع آن فقدان امنیت لازم جهت سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت و ریسک پذیری بالا در این کشور، گرایش اندکی از سوی بخش دولتی و تاحدودی بخش خصوصی کشورها در ورود به بازار گرجستان مشاهده گردیده‌است، اما در دههٔ اخیر با توجه به شرایط جدید و نسبتاً مطلوب این کشور که تا حدودی از دامنه بحران‌های موجود در آن کاسته شده؛ به درجه‌ای از امنیت و ثبات رسیده‌است. این مناسبات در حال توسعه در همه زمینه‌ها بوده‌است و حجم مبادلات بازرگانی این کشور با سایر کشورهای جهان سیر صعودی داشته‌است.
این کشور به خاطر پایین بودن میزان مالیات تعرفه‌ها و تنوع در شمول مالیاتی، سادگی و شفاف بودن مراحل اداری و سیستم ترخیص بار به عنوان یک کشور ویژه معرفی شده و از سال ۲۰۱۷ نیز مالیات سود انباشته در این کشور توسط این کشور حذف می‌شود.
مزیت های تجارت در گرجستان
۱.قوانین راحت تجارت در گرجستان از جمله قانون حمایت از سرمایه گذاران خارجی و قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری ( به صورتی که اگر طرحی به دولت اعلام شود که حداقل در ده هکتار زمین و ارزش سرمایه گذاری بیش از دو میلیون دلار باشد ، دولت آن منطقه را به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی خواهد کرد ) و…
۲.حق مالکیت صد در صد اتباع خارجی
۳. عضوWTO از سال ۲۰۰۰
۴. برقراری سیستم (GSP ( Generalized System of Preferences با کشورهای آمریکا ، کانادا ، سوئیس ، ژاپن و نروژ ( برای کالاهای صادراتی گرجستان به کشورهای فوق ، حداقل تعرفه گمرکی منظور خواهد شد)
۵. GSP با کشورهای اتحادیه اروپا ( اجازه می دهد گرجستان ۷۲۰۰ نوع تولیدات خود را به کشورهای اتحادیه اروپا با معافیت گمرکی صادر کند).
۶.رژیم تجارت آزاد با کشورهای مشترک المنافع و ترکیه ( از اول نوامبر ۲۰۰۸)
۷.عدم دریافت هیچگونه مالیات ارزش افزوده از صادرات.
۸.عدم دریافت هیچ گونه تعرفه گمرکی بر روی صادرات و صادرات مجدد.
۹.انجام ثبت شرکت در مدت یک الی سه روز و به سهولت.
۱۰. برخورداری از سیستم نوین گمرکی ؛ بعد از تکمیل مدارک و فرم ها از طریق اینترنت توسط صاحب کالا ، کلیه امور گمرکی به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه صورت می پذیرد . در صورت عدم سوء سابقه ، احتیاج به حضور ماشین و صاحب کالا در گمرک نیست.
۱۱. برقراری سیستم FTA(free trade area) با کشورهای بلاروس، اوکراین، آذربایجان، ارمنستان، روسیه، مولداوی، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه.
۱۲. برقراری سیستم DCFTA(Deep and Comprehensive Free Trade Area)با کشورهای اتحادیه اوروپا بر اساس موافقتنامه منعقده در ۲۷ ژوئن سال ۲۰۱۴.

بخش‌ های سرمایه‌ گذاری رقابتی اعلام شده توسط گرجستانی‌ ها:

صنعت گردشگری، انرژی، تولید، حمل و نقل و حضور در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی است که می تواند توسط سایر کشورها از جمله ایران در صورت تمایل به همکاری اقتصادی و تجاری مدنظر قرار گیرد.
نکته قابل اشاره این است که شرکت‌های ثبت شده در مناطق آزاد تجاری – صنعتی به جز مالیات بر درآمد (که از حقوق کارکنان کم می‌شود) از هرگونه مالیات معاف هستند.

پنج شریک اول صادراتی: آذربایجان، اتحادیه اروپا، ارمنستان، ایالات متحده، اوکراین
پنج شریک اول وارداتی: اتحادیه اروپا، ترکیه، آذربایجان، اوکراین، چین

عمده نیازهای وارداتی گرجستان: ماشین آلات، محصولات فلزی، صنایع غذایی، بخش حمل و نقل، صنایع شیمیایی و تولیدات گیاه
آمارها در سال ۲۰۱۶:
• جمعیت: ۳۷۱۹۳۰۰ نفر
• تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری: ۱۴۳۳۲ میلیون دلار آمریکا
• رشد سالانه تولید ناخالص داخلی: دو و هفت دهم درصد
• سرانه تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری: ۳۸۵۳ دلار آمریکا
• تورم اقتصادی: حدود ۴ درصد
• واردات کالا و خدمات (درصد از تولید ناخالص داخلی): ۵۹ درصد
• صادرات کالا و خدمات (درصد از تولید ناخالص داخلی): ۴۳ درصد

ویژگی مردم گرجستان:
گرجی ها به فرهنگ و سنت خود علاقه مند هستند و از مسافران نیز انتظار احترام را دارند. آنها مرمانی خون گرم هستند احساساتشان را بیان می کنند. پرسیدن از وضعیت مالی آنان برایشان خوشایند نیست. از وضعیت و زیرساخت های شهر تفلیس انتقاد نکنید. می توانید درباره غذاها، آهنگ های سنتی، تاریخ و فرهنگ، نوشیدنی ها و شعرهای گرجی صحبت کنید. از «خاچاپوری = نان با پنیر محلی» تعریف کنید. گرجی ها دوست دارند درباره موضوعات مختلف با شما صحبت کنند. آنها مردمانی مهمان نواز هستند. در صحبت از روس ها محتاط باشید زیرا رابطه خوبی باهم ندارند. جوزف استالین زاده گرجستان بوده است. ارتباط شفاهی در ارتباطات بیزینسی برایشان مهم است. اولین اقدامتون باید دست دادن باشد. ارتباط چشمی بسیار مهم است. آنان از حرکات دست زیاد استفاده می کنند لذا می توانید از زبان بدنشان استفاده مفیدی ببرید. کت و شلوار بیزینسی و تمیز بپوشید. زیرا آنها به پوشش زیاد اهمیت می دهند (این به معنای آن نیست که آنها پوشش گران قیمتی دارند). به اشتراک گذاری غذا رایج است. وقت شناس هستند.

 

پاسخی بگذارید