سیمای تجاری کشور آذربایجان

 

این کشور با کشورهای ارمنستان، گرجستان، ایران و روسیه مرز خاکی مشترک و دارای مرز آبی با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان در کنارهٔ دریای خزر است. کشور آذربایجان پس از استقلال در سال ۱۹۹۱ به عضویت صندق بین المللی پول، بانک جهانی، بانک توسعه اروپا و بانک توسعه اسلامی درآمد. همچنین این کشورعضو کشورهای مشترک المنافع  cis میباشد که این عضویت تاثیر خوبی در اقتصاد و روابط تجاری آن با کشورهای حوزه قفقاز داشته است.

جمهوری آذربایجان در مقایسه با جمهوریهای تازه استقلال یافته اطراف خود در اثر بهره‌برداری از منابع نفتی و سرمایه‌گذاری پس از استقلال توسعه بیشتری پیدا کرده‌است. با این حال نباید فراموش کرد که این کشور در مرحله گذار از اقتصاد متمرکز کمونیستی به اقتصاد بازار است و هنوز بخش‌هایی از اقتصاد کشور به شیوه سابق اداره می‌شود. این کشور با وجود مازاد تجاری گسترده بخاطر صادرات منابع نفتی، اما توسعه سایر بخش های اقتصادی برای این کشور با مشکلات جدی مواجه بوده است. واردات آذربایجان بیشتر بر مبنای واردات کالاهای با ارزش افزوده بالا می باشد. صادرات کالاهای غیرنفتی آذربایجان نیز عمدتا به روسیه و تعداد کمی از کشورهای توسعه یافته صورت می گیرد.

به دو دلیل کم بودن بازارهای هدف صادراتی آذربایجان و تکیه این کشور به قیمت های صادراتی انرژی، اقتصاد این کشور در معرض نوسانات قیمتی و اقتصادی است. بنابراین برای افزایش تنوع بازارهای صادراتی، مسئولان این کشور بدنبال عضویت در سازمان جهانی تجارت بوده و بدنبال افزایش همکاری با اتحادیه اروپا هستند. علی رغم این تلاشها هنوز اقتصاد آذربایجان از بهره وری پایین ، منابع مالی پایین در بخش های غیرنفتی، قوانین بسیار دست و پا گیر و توسعه نیافتگی در زیرساخت های مدیریتی و فیزیکی رنج می برد.

کشاورزی: جمهوری آذربایجان تولیدکنندهٔ مواد کشاورزی نظیر غلات، پنبه، توتون، سیب زمینی، میوه‌ها، سبزی‌ها و چای می‌باشد.

صنعت: استخراج نفت خام و گاز طبیعی، تولید فراورده‌های نفتی، صنایع فلزی، ماشین آلات و ماشین‌های فلزکاری، استخراج سنگ آهن، تولید سیمان، صنعت مواد غذایی، مواد شیمیایی و پتروشیمی و منسوجات مهم‌ترین فعالیت صنعتی این کشور را تشکیل می‌دهد.

جهانگردی:. در سال ۲۰۱۲ جمهوری آذربایجان بیشترین گردشگر را در منطقه قفقاز پذیرا بوده است. در همین سال علی‌رغم اینکه ایران دو برابر جمهوری آذربایجان گردشگر پذیرفته اما درآمد گردشگری جمهوری آذربایجان در این سال بیش از دو برابر درآمد ایران بوده است.

صادرات: صادرات این کشور علاوه بر محصولات کشاورزی شامل کالاهای صنعتی، مواد غذایی، ماشین آلات و ماشین‌های فلزکاری، محصولات نساجی، نفت و گاز و مواد شیمیایی و پتروشیمی می‌باشد.

واردات: جمهوری آذربایجان به واردات محصولات صنایع غذایی، ماشین آلات صنعتی و فلزکاری، برخی مواد غذایی، ماشین آلات تولید فلزات غیرآهنی و آهنی و برخی محصولات کشاورزی نیاز دارد. جمهوری آذربایجان برای سروسامان بخشیدن به وضعیت اقتصادی خود تلاش‌های دامنه‌داری برای جذب سرمایه‌های خارجی به ویژه در بخش نفت و گاز به عمل آورده‌است.

پنج شریک اول صادراتی: اتحادیه اروپا، هند، اندونزی، اسرائیل، ایالات متحده

پنج شریک اول وارداتی: اتحادیه اروپا، ترکیه، روسیه، ایالات متحده، چین

نواحی اقتصادی جمهوری آذربایجان عبارتند از:

آبشوران، قوبا-خاچماز، داغلیق شیروان، شکی-زاکاتالا، گنجه-قازاخ، یوخاری قاراباغ، کلبجر-لاچین، کورا، کورای مرکزی، لنکران-آستارا

آمارها در سال ۲۰۱۶:

  • جمعیت: ۹۷۶۲۲۷۴ نفر
  • تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری: ۳۷۸۴۷ میلیون دلار آمریکا
  • رشد سالانه تولید ناخالص داخلی: منفی ۳ درصد
  • سرانه تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری: ۳۸۷۶ دلار آمریکا
  • تورم اقتصادی: ۱۴ درصد
  • واردات کالا و خدمات (درصد از تولید ناخالص داخلی): ۴۳ درصد
  • صادرات کالا و خدمات (درصد از تولید ناخالص داخلی): ۴۶ درصد

ویژگی های آذربایجانی ها:

آذربایجانی ها انسان هایی خون گرم هستند. برقراری ارتباط شخصی برای آنها اهمیت دارد. علاقه ای به گفتگو درمورد سیاست کشورشان ندارند. در نتیجه وارد مباحث سیاسی با آنان نشوید. از زبان زمخت استفاده نکنید. مثل غربی های موفق، لباس بپوشید (کت و شلوار ). می توانید با آنها در مورد میوه جات و یا تیم های ورزشی صحبت نمایید (به عنوان یخ شکن). درباره مسئله قره باغ بحث نکنید. آنها اهل کنایه گویی نیستند و بیشتر اهل جک گویی هستند. بیشتر رفاقتی تجارت می کنند. خیلی نباید وارد فضای بیزینسی آنها شوید که احساس کنند جای آنها را گرفتید. تصمیمات آنها را مستقیم زیر سوال نبرید. خودتان را همه چیز دان معرفی نکنید که قصد نجات آنها را دارید. نزدیک به این مردمان اجتماعی بایستید مگر اینکه جنس مخالف باشد. زل نزنید. زیادی لبخند نزنید. الکی نخندید چون آنها افراد جدی هستند. لحن ملایم داشته باشید نه تهدیدآمیز. به غیر از «دست دادن» سعی کنید تماس فیزیکی نداشته باشید. بالای ۹۸ درصد آنها باسواد هستند. مردمان احساسی هستند. نزدیک نود درصد مسلمان هستند اما پایبندی آنان به دین کمتر است. از پسوند در صدا کردن اسامی استفاده کنید(muallim= آقا، خانوم). اگرچنانچه در مذاکرات «نان» تعارف کردند از آن لقمه ای بخورید. ساعت کاری آنان معمولا از ساعت ۱۰ الی ۱۸ می باشد. با تاخیر ممکن است سرقرار حاضر شوند.

 

پاسخی بگذارید