سیمای تجاری کشور ترکیه

در طول تاریخ ترکیه یکی از مهمترین شاهراه های انتقال کالای بین قاره ای بوده است. ترکیه درشرق با کشورهای ایران ، جمهوری آذربایجان ،ارمنستان، و گرجستان؛ در جنوب شرقی با عراق و سوریه؛ و در شمال غربی (بخش اروپایی) با بلغارستان و یونان همسایه است. همچنین ترکیه از شمال با دریای سیاه، از غرب با دو دریای کوچک مرمره و اژه، و از جنوب غرب با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. صادرات ترکیه به اندازه بالایی دارای تنوع است. بطوری که تنوع این محصولات از صادرات مواد معدنی و کالاهای با ارزش افزوده پایین همچون فلزات آهن، سنگ های قیمتی خام، انرژی، پوشاک و مواد غذایی تا موادی با ارزش افزوده بالا همچون ماشین آلات گستردگی دارد. با این وجود صادرات ترکیه تا حد زیادی مرهون اتحادیه اروپا استو حتی با وجود صادرات گسترده، تجارت ترکیه به خاطر واردات انرژی و کالاهای صنعتی با کسری نیز مواجه می باشد. این عضو سازمان جهانی تجارت، توافقات گسترده ای با اتحادیه اروپا دارد. با تمام این اوصاف تجارت با ترکیه هنوز نیز بخاطر دسترسی پایین به منابع مالی و وجود قوانین دست و پاگیر در محیط کسب و کار با مشکلاتی مواجه است.
اقتصاد ترکیه ترکیبی از صنایع بومی و مدرن است که روز به روز بر دامنه‌اش افزوده می‌شود. بخش خصوصی اقتصاد ترکیه قوی و به سرعت در حال رشد است و نقش مهمی در بانکداری، حمل و نقل و ارتباطات دارد. در سالهای اخیر اقتصاد ترکیه رشد خوبی داشته است. سازمان سیا ترکیه را در رده کشورهای توسعه یافته دسته بندی کرده‌است. اقتصاددانان و سیاست‌مداران اغلب ترکیه را بعنوان کشور تازهصنعتی شده طبقه‌بندی می‌کنند و آن را جزو ۲۰ کشور صنعتی جهان می‌دانند. بر اساس اعلام مجله فوربس از نظر تعداد میلیاردرها شهراستانبول در سال ۲۰۰۸ با ۳۵ نفر میلیاردر پس از مسکو(۷۴ میلیاردر), نیویورک (۷۱ میلیاردر), لندن(۳۶ میلیاردر) در رده چهارم جهان قرار دارد و از این لحاظ از شهرهایی مانند توکیو, هنگ کنگ, لس آنجلس و دالاس پیش است.
کشاورزی: تولید فندق, انجیر, زردآلو, گیلاس، به و انار، هندوانه، خیار و نخود، سیب زمینی، بادمجان، فلفل سبز، پسته و عدس، پیاز و زیتون، چغندر قند، تنباکو، سیب و چای جو و کتان ، گندم، چاودار و گریپ فروت لیمو .
ترکیه از سال ۱۹۸۰ میلادی در تولید محصولات اساسی کشاورزی به خودکفایی رسیده و پس از آن سال نیز به رشد خود ادامه داده‌است.
صنایع: ترکیه یکی از ۲۰ کشور برتر جهان از لحاظ تولیدات صنعتی می باشد. بزرگترین صنعت ترکیه نساجی است و پس از آن پالایش نفت، صنایع غذایی،، صنایع شیمیایی، صنایع فولاد و ذوب آهن ، خودروسازی و ماشین سازی قرار گرفته است.
گردشگری: گردشگری یکی از فعالترین بخشهای اقتصاد ترکیه‌است. سواحل ترکیه از لحاظ جذب جهانگرد همانند سواحل اسپانیا و ایتالیا از جذاب‌ترین سواحل اروپا هستند. شهر استانبول نیز به دلیل آثار باستانی همه ساله پذیرای تعداد زیادی از جهانگردان است.

پنج شریک اول صادراتی: اتحادیه اروپا، عراق، ایران، امارات، روسیه
پنج شریک اول .وارداتی: اتحادیه اروپا، روسیه، چین، ایالات متحده، ایران
بخش های ماشین آلات، محصولات فلزی، پلاستیکی و لاستیکی، صنایع شیمیایی و بخش حمل و نقل از نیازهای اصلی وارداتی ترکیه به حساب می آیند.
آمارها در سال ۲۰۱۶:
• جمعیت: ۷۹۵۱۲۴۲۶ نفر
• تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری: ۸۵۷ میلیارد دلار آمریکا
• رشد سالانه تولید ناخالص داخلی: دو و نه دهم درصد
• سرانه تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری: ۱۰۷۸۷ دلار آمریکا
• تورم اقتصادی: حدود ۸ درصد
• واردات کالا و خدمات (درصد از تولید ناخالص داخلی): ۲۵ درصد
• صادرات کالا و خدمات (درصد از تولید ناخالص داخلی): ۲۲ درصد
ویژگی مردم ترکیه:
در فرهنگ ترکیه، میزبانی از میهمانان یک افتخار بزرگ به شمار می‌رود و میهمانان به سادگی نمی‌توانند خانه میزبان را ترک کنند. به جای کِرِم و خوراکی‌های مختلف، مردم ترکیه میهمان‌نوازی خود را با چای ثابت می‌کنند. حضور یک غریبه در عروسی، موضوعی قابل قبول است . اجتماعی بودن مردم بخشی از آداب و رسوم ترکیه است. مردم ترکیه زیاد مهمان به خانه شان دعوت می کنند حتی افرادی را که خیلی کم می شناسند! ممکن است فقط برای صرف صبحانه یا یک چای معمولی باشد. ورود به خانه با کفش خیلی مرسوم نیست و به جای آن، به شما دمپایی داده می شود. اگر برای شام دعوت شدید، مطمئن شوید که یک شکم گرسنه ی بزرگ دارید! چون مردم این کشور عادت دارند بشقاب های مهمانشان را خیلی پر کنند و هیچ بهانه و عذری را هم نمی پذیرند. غذای اصلی معمولا یک وعده ی خیلی بزرگ است و بعد از آن، میوه و آجیل و بعد هم چای و قهوه ترک سرو می شود. در مسایل مالی ترک ها خیلی اهل چانه زنی هستند. از غذاهای سنتی شان تعریف کنید. در دیدار های اول درخصوص دین و سیاست بحث نکنید. دست دادن مرد و زن آنجا معمول است مگر اینکه حجاب داشته باشد (به جز زمانی که اول خانم دست دراز کند). تایید با انگشت شست معنی بدی دارد. زل نزنید. دعوت چای یا قهوه را بپذیرید و آن را با دست راست بگیرید. وقت شناس و تمیز باشید. ترک ها بیشتر لباس رسمی می پوشند. قابل اطمینان باشید. روابط شخصی مهم است. مکالمه مستقیم مهم تر است، سپس تلفن و در آخر نامه نگاری. کارت بیزینسی تان همراهتان باشد. شهرهای بزرگ دارای ترافیک سنگینی است. از پسوند اسامی استفاده کنید( مینا هانیم=مینا خانم، علی بی(bey)=علی آقا).

پاسخی بگذارید