مرچندایزینگ چیست؟

همه ی ما بار ها و بارها وارد مغازه و فروشگاه هایی میشویم که صرفا به خاطر ظاهر دلفریب و چشم نوازی که دارند آن ها را انتخاب میکنیم. موقعی که در یک مرکز خرید در حال گشتن هستید حتما برایتان پیش آمده که ویترین با چیدمانی زیبا توجه شما را به خود جلب کند و باعث شود دقایقی را به دیدن اجناس و نحوه چیدمان کالا ها اختصاص دهید و از دیدن آن ها لذت ببرید.
به روشی که فروشگاه ها و خرده فروشان برای ارایه کردن، نشان دادن دادن کالا و چیدمان اجناس خود استفاده میکنند  مرچندایزینگ بصری گفته میشود.

“مرچندایزینگ” یک عنوان عمومی برای توضیح مجموعه ای از فعالیت های پیشبرد فروش درداخل فروشگاه ها یا محل های عرضه است که تکمیل کننده وپشتیبانی کننده فعالیت های تبلیغاتی است و هدف آن فروش هرچه بیشتر یک محصول است. این عملیات باعث افزایش ثمربخشی فعالیت های خرده فروشی است و درصورت اجرای موفق حتی می تواند نیاز به کارکنان لازم برای فروشگاه را کاهش دهد. . مانند تحویل نمونه رایگان، فراهم کردن امکان استفاده از کالا در محل فروشگاه ، تهیه وتوزیع بروشورهای حاوی دستورالعمل های استفاده از کالا، کوپن تخفیف، فروش ویژه، فروش مناسبتی ، چیدمان کالا، سهولت در رویت کالا، سهولت درتشخیص
کالا، دردسترس بودن کالا، مرتبط بودن کالاها و …

به بیان دیگر، مرچندایزینگ پیشنهاد تنوع بخشی به محصولات موجود و استفاده از تکنیک های نمایش حرفه ای آنها به مشتری را می دهد، طوری که باعث ایجاد علاقه مشتری به کالا و نهایتا خرید آن محصول می شود. در این راه بایستی به آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی مشتریان نیز توجه شود. از جمله این موارد می توان به روزهای خاص مانند روز پدر، روز مادر، اعیاد، تعطیلات و شروع مدارس اشاره کرد. همچنین برای مرچندایزینگ موفق باید به مکان نیز توجه ویژه ای داشت. به دلیل اینکه ویترین فروشگاهی که نزدیک ساحل است طبیعتا با ویترین فروشگاهی که در نزدیکی کوهستان واقع شده است، نباید یکسان باشد.

مرچندایزینگ دو هدف مهم را دنبال می‌کند: ۱. ایجاد تصویری مناسب از فروشگاه در ذهن مشتریان ۲. افزایش بهره‌وری فضای فروش.

خدمات مرچندایزینگ:

کلیه کمک ها یا خدماتی است که ازجانب آژانس های تبلیغاتی یا رسانه ها دراختیار صاحب کالا قرار داده می شود تا نمایش وعرضه وفروش محصول رابهتر وموفق گرداند مانند:
 استفاده ازطرح ورنگ وگرافیک، جانمایی و چیدن کالا درقفسه و ویترین
، چگونگی جلب نظرخریدار، نورپردازی وزیبا سازی محیط عرضه، سنجش ذوق وسلیقه وذائقه خریدار
، ایجاد جایگاه مناسب ذهنی ازمحصول درخریدار

، چیدمان ومرتب نمودن محصولات درقفسه ها، کنترل قیمت وبرچسب محصولات،  پاسخ گوئی مناسب
، آراستگی ظاهری
، رسیدگی به شکایات مشتریان و …

منبع:

viera-co، هورموند، مسیر ذهنی

 

پاسخی بگذارید