شعار تبلیغاتی (بخش دوم: نگارش)

 

ابتدا بخش اول شعار تبلیغاتی را از اینجا مشاهده نمایید.

یکی از عناصر مهم در معرفی و برندسازی شرکت­ها و سازمان­ها، شعار آنهاست. شعار تبلیغاتی بیانگر جهت­گیری استراتژیک و ارزش­های بنیادین مورد ادعای سازمان­ مذکور است. البته شعار تبلیغاتی با روشن­کردن مسیر پیش روی شرکت­ها و سازمان­ها، کمک زیادی به متمایز­سازی کالاها و خدمات آنها می­ کند. البته به شرط آنکه هوشمندانه و آگاهانه انتخاب شوند.

کلمه­ها و عباراتی که برای شعار­های تبلیغاتی انتخاب می­کنید بایستی آنچنان قوی باشد که بتواند مخاطب را به سمت هدف مورد نظر سوق­دهد.

ویژگی­های اساسی که بایستی در شعار نویسی رعایت شود:

  1. طراحی شعار باید شامل مواردی از قبیل ایجاد توجه، علاقه، خواسته (طلب) و ترغیب به اقدام خرید باشد. در وهله اول فقط وظیفه ما برای طراحی شعار ایجاد تمایل، اشتیاق، دوست داشتن و گرایش است.
  2. مزایای اصلی محصولات شرکت را برای مشتریان بالقوه بیان کند.
  3. متمایز­کننده شرکت از رقبا باشد.
  4. در محدوده موانع قانونی، یک توضیح موجز، مستقیم، ساده و تحریک­کننده بدهد.
  5. کنایه آمیز و جذاب باشد.
  6. شخصیتی متمایز را برای خود اقتباس کند که مناسب شخصیت و کیفیت شرکت و محصولات ساختمانی آن باشد.
  7. جایگاهی موثق و باورپذیر از محصول ارائه دهد.
  8. باعث شود که مشتری احساس خوبی پیدا کند.
  9. نیاز و خواسته را در مشتری ایجاد کند.
  10. سخت فراموش شود، به عبارتی دیگر در خاطره ماندگار شود (چه آن را دوست داشته باشیم و چه از آن خوشمان نیاید)
  11. نوشته یا متن به بخش های کوچک تقسیم شود.
  12. از جمله های کوتاه و مختصر استفاده شود.
  13. از زبان نامفهوم و تکنیکی بر حذر باشد.
  14. دقیق باشد.
  15. روشن و مشخص نوشته شود.
  16. بی حاشیه با توجه به نکته موردنظر نوشته شود.
  17. از توضیح بدیهیات اجتناب شود. ( به­عنوان مثال شما از یک عطر چه انتظاری دارید؟ هر انتظاری که داشته باشید قطعا انتظار ندارید که بوی بدی بدهد و اساسا عطری که خوش­بو نباشد را نمی­توان عطر دانست)
  18. بهتر است در متن آگهی تبلیغاتی کلی گویی نداشته باشید. سعی کنید حرف‌هایتان را با دلیل و مدرک بیان کنید البته با شیوه‌ای دوستانه که خواننده را ترغیب به خواندن کل متن آگهی کنید نه اینکه باعث شود برای خواندن وقت نگذارد و در همان ابتدا از خواندن آگهی صرفه نظر کند. اگر شما در همان ابتدای متن انگیزه‌ی لازم برای خواندن را برای مخاطب ایجاد کنید حتی اگر متن تبلیغاتی طولانی هم باشد ، خواننده ترغیب می شود برای آگاه شدن از تمامی اطلاعات تمام آگهی را بخواند .
  19. همیشه در آگهی ها باید گفته ها با دلایل و شواهد واقعی اثبات گردد، برای مثال استفاده از نظرات مشتریان قبلی می تواند تاثیر بسزایی در بازدهی متن آگهی تبلیغاتی شما داشته باشد که این کار حس اعتماد را در خواننده به وجود می‌آورد. استفاده از نظر مشتریان مشهور و بنام ، نتیجه بهتری را در پی خواهد داشت زیرا افراد به استناد نظرات آنها اکتفا می کنند و به سمت آن محصول می روند.
  20. یکی دیگر از راه های جذب مشتری از طریق آگهی ، نصیحت کردن مخاطب و یا ارائه یک نوع خدمت است. این نوع تبلیغ ها حدود 75 درصد بیشتر از تبلیغاتی که فقط جهت اطلاع رسانی هستند تاثیر دارند و مدت زمان طولاتی‌تری در ذهن خواننده باقی می ماند.
  21. ساده و روان بنویسید و چندبار آن را بازخوانی کنید تا اینکه مطمئن شوید هیچ ایراد دستور زبانی ندارد. برای اینکه حواس خواننده پرت نشود باید به زبان عامه‌ی مردم نزدیک باشد در این صورت بر روی موضوع تمرکز بیشتری خواهند داشت. ساده نویسی هنری است که باید با استفاده از آن متن‌های کوتاه ، روشن و قابل درک را خلق کرد.
  22. تعریف ها و توضیحات بیهوده و اضافی ممنوع! هرگاه دیدید که در متن آگهی تبلیغاتی در مورد موضوع به خصوصی توضیحات بیش از حد داده می شود باید شک کنید که در همان موضوع ضعف دارد.
  23. از به کاربردن کلمات ثقیل خودداری کنید، این موضوع که برخی اعتقاد دارند کلمات باید دهان پر کن باشد بسیار اشتباه است و نتیجه مثبتی به همراه ندارد، زیرا امکان دارد این کلمات برای خوانندگان نامفهوم باشد و این مسئله نیز وجود دارد که شاید کلمه‌ای را نابجا به کار برید و پیام شما در نقطه عکس قرار گیرد.
  24. اگر نشانه‌های کم‌سوادی در نگاشتن متن آگهی نمود کند ، نباید هیچ موفقیتی برای آگهی متصور شد و شکست آن حتمی است.
  25. هیچ گاه به تصور اینکه در یک رقابت نگارشی شرکت می کنید و به دنبال جایزه هستید ، متنی را برای آگهی خود ننویسید.
  26. این موضوع را همواره به یاد داشته باشید که با نوشتن متن آگهی تبلیغاتی شما نباید برای خواننده سرگرمی ایجاد کنید بلکه هدف شما باید معرفی درست و دقیق محصول و ارائه اطلاعات برای جذب هر چه بیشتر خواننده باشد.
  27. از بازی نامفهوم با کلمه ها، به کار بردن ایهام و شعارهای توخالی بپرهیزید.
  28. از کلمه های منفی در شعار تبلیغاتی استفاده نشود، مثلاً به جای جمله ی ”سدیم ندارد“ در شعار بنویسید ” ۱۰۰درصد فاقد سدیم “.
  29. ارتباط مستقیم با فرهنگ مردم (بومی سازی شعار تبلیغاتی) داشته باشد
  30. فرم جذاب حروف و خوانایی از نظر بصری برای بیننده شعار آورده شود
  31. زیبایی و جذابیت از لحاظ فرم و معنا در نظر گرفته شود
  32. شکل گیری آسان در اذهان داشته باشد
  33. آوردن اسم شرکت یا برند (Brand) مثال: بیک مثل بیک می نویسد. «مینو، شیرینی شادی ها» «کاشی عقیق، انتخاب دقیق» «شاداب همیشه و هر روز، با محصولات بهروز».
  34.    افتخار‌آمیز باشد، اما بدون موعظه و فضل فروشی.
  35. تعقل بر‌انگیز باشد. که تا حدودی مخاطب را درگیر پیام برند کند.
  36. حامل احساس خوشایندی از برند یا محصول باشد.
  37.   برانگیزاننده احساس تمایل یا نیاز در مصرف‌کننده باشد.
  38.   آنقدر بدیع و ساده باشد، تا به طور ناخودآگاه در ذهن مخاطب حک شود.
  39.  دارای قابلیت تصویری باشد ، طوری که مخاطب پس از دیدن و شنیدن آن به دنبال داستانی در ذهن خود برود.

و …

مفهوم شعار، معنی گسترده ای دارد و کاربرد آن در یک نگارش تبلیغاتی دارای جایگاه خاصی است. می توان گفت که نگارش تبلیغاتی، یک نگارش ارتباطی است.

در مبحث نگارش و مخاطب، نگارش را نوعی رسانه مجازی دانسته اند که با آن می توان اطلاعات و اندیشه ها را پرورش و اشاعه داد. ویژگی نگارش ارتباطی با توضیحاتی که ذکر گردید می توان به این نتیجه رسید که نگارش ارتباطی باید ویژگی های زیر را دارا باشد :

پس از ویژگی های نگارش ارتباطی، متن تبلیغاتی خوب نیازمند سه عامل اصلی است که این عوامل عبارتند از:

  1. جلب توجه کند ( الف – انتخاب مخاطب ب- ارسال پیام کامل ج – کشاندن خواننده به متن تبلیغ)
  2. ایجاد ارتباط کند ( ارتباط کلامی، گفتمانی ایجاد نماید یعنی تبلیغ، با شنونده و بیننده احساس نزدیکی و محاوره داشته باشد)
  3. متقاعد کننده باشد ( از نظر روانی مخاطب را متقاعد کند که این کالا از کالای دیگر بهتر یا مناسب تر است)

شعار تبلیغاتی در فعالیت های بازرگانی، خود یک نوع ارتباط مستقیم و پویا با مخاطب محسوب می شود و به تعریف کاملتر: کلیه فعالیت های شنیداری و نوشتاری برای انتقال، توزیع و مبادله اطلاعات، کالاها، خدمات ایده ها از یک منبع (فروشنده) به منبع دیگر (مشتری) به منظور اثرگذاری و اثرپذیری را که به شکل موجز و خلاصه در معرض دید اصلی مخاطب قرار گیرد و در ذهن او ثبت شود را شعار تبلیغاتی می نامیم.

شعار تبلیغاتی را اگر به دو مقوله زبان گفتاری و نوشتاری تقسیم کنیم:

 متن شعار به شکل گفتار یعنی ما شعار تبلیغاتی یا یک متن تبلیغاتی نظیر تیتر، سوتیتر و محتوی متن تبلیغاتی را به شکل گفتار می شنویم که ویژگی های خاص خود را داراست. نظیر تبلیغات رادیویی، تلویزیونی، سینمایی.

متن شعار به شکل نوشتار یعنی ما شعار تبلیغاتی (Slogan) یا یک متن تبلیغاتی نظیر تیتر، سوتیتر و محتوای متن تبلیغاتی را به شکل نوشتاری می خوانیم که ویژگی های خاص خود را از نظر نوشتار داراست نظیر خواندن شعار تبلیغاتی در تبلیغاتی نظیر تبلیغات چاپی (Prinint Media) ، تبلیغات محیطی (Outdoor) و (Indoor) یا تبلیغات پستی (Direct Mail). ویژگی های شکل گفتاری و نوشتاری شعار تبلیغاتی در زبان گفتاری لحن کلام و یا به عبارت کلی تر، خصوصیات زنجیری کلام از قبیل آهنگ، تکیه و مکث همراه با حالت های چهره و حرکات، مجموعه ای از ممیزات را تشکیل می دهد که اطلاعات جانبی دیگری را اضافه بر آنچه در قالب کلمات ادا می شود در اختیار شنونده می گذارد.

در حالی که در زبان نوشتاری نمی توان از این ممیزات بهره گرفت و لذا به ناچار برای برطرف نمودن این نقیصه در رساندن اطلاعات جانبی می باید کلمات دیگری به عبارت اصلی افزوده شود. به عبارت دیگر زبان که خود امری ذهنی، مجرد و بالقوه است به صورت دو وسیله ی بالفعل درآمده، تا عامل تفهیم و تفاهم گردد. این دو وسیله عبارتند از: صوت و خط (عینی و محسوس).

صوت و خط هر دو به عنوان ماده ای محسوس، شنیداری و دیداری نظام ذهنی زبان را در خود منعکس می سازند. از این رو زبان به عنوان یک پدیده ی ذهنی واحد، دارای دو تظاهر یا دو نمود عینی است که یکی از آن دو نمود، صوتی یا صوت ملفوظ است و آن دیگری، نمود خطی یا صورت مکتوب زبان می باشد که هر دوی این ویژگی ها در شعار تبلیغاتی یا یک متن تبلیغاتی قابل مشاهده و تفکیک می باشند.که به توجه و زبان شناسی مربوط به این مقوله نیاز دارد. برای اینکه گوینده یا نویسنده جمله ای را بیان کند به ترتیب کلماتی را پشت سر هم بر زبان می آورد و یا می نویسد. این ویژگی زبان که ترتیب و توالی کلمات یکی پس از دیگری است، به بهترین نحو در صورت نوشتاری دیده می شود. گویی واژه های زبان به دنبال هم بر روی خطی افقی جریان می یابند. با توجه به این ویژگی زبان است که اصطلاحات « زنجیر گفتار» و « رشته سخن» (Speech chain) به کار برده می شود. همچنان که یک زنجیر از حلقه های به هم پیوسته تشکیل می شود، یک جمله نیز از پیوستن کلمات به دنبال هم به وجود می آید و برای ایراد یا دریافت یک پیام زبانی، باید از یک مبدأ شروع کرده و با دقت ترتیب و توالی واژه ها را رعایت نمائیم. زیرا اگر حلقه های زنجیر سخن، به طور مرتب و منظم به یکدیگر نپیوندند، پیام درهم می ریزد و نامفهوم می گردد. همین ویژگی مهم یعنی ماهیت خطی زبان، موجب می شود تا برای دریافت یک پیام زبانی الزاماً ترتیب و تعاقب کلمات را یکی پس از دیگری از اول تا آخر دنبال کنیم. پس باید در شعار تبلیغاتی نکات بالا را کامل در نظر بگیریم تا از ویژگی خطی زبان استفاده کرده و با قدرت کامل مفهوم پیام را به مخاطب برسانیم.

در شعار تبلیغاتی نوشتاری می باید از انواع نشانه های نقطه گذاری استفاده کرد.

نشانه های مکث مانند ، ؛ : ! ؟

نشانه های جداساز – – /

نشانه های دربرگیر () {} [ ] « »

نشانه های ساختاری بندی (شیوه های بدون علامت)

در طراحی یک شعار تبلیغاتی، از نظر تجزیه و تحلیل کلام باید به نکات زیر توجه شود:

تعبیر کلام :

تعبیر کلام یعنی بیرون کشیدن مفهوم و پیدا کردن رابطه علت و معلولی میان کلمات. یعنی اگرحتی شعار تبلیغاتی در جایی نیمه تمام خوانده یا شنیده شد ذهن مخاطب به عبارت اصلی یا مفهوم اصلی مطلب معطوف شود.

انسجام :

 انسجام کلمات در شعارتبلیغاتی بسیار مهم است. کلمات باید در نهایت انسجام، بالاترین برآیند را از نظر مفهومی و انتقال پیام داشته باشند یعنی باید به ارتباط مطلب توجه شود.

 رویدادهای گفتاری:

در تبادل گفتاری و در هر مناظره یا مصاحبه ای (در موقعیت های مختلف) و در آنچه مردم می گویند یا انجام می دهند تنوع زیادی وجود دارد. بنابراین در یک شعار تبلیغاتی باید به عواملی نظیر زبان، جامعه، فرهنگ، سن، جنس افراد و حتی سبک و روشی دقیقاً منطبق بر طبقات مختلف اجتماعی، توجه شود. مانند طراحی شعار برای یک صنف خاص. هر صنفی طبیعتاً زبان خاص خود را دارد.

از منظر زبان شناسی و تجزیه و تحلیل کلام یک شعار، باید چهار ویژگی اصلی را در تجزیه و تحلیل کلام دارا باشد:

کمیت اطلاعات لازم و کافی به شنونده یا بیننده ی شعار بدهد.

کیفیت مطلب ارائه شده دارای صحت و سقم باشد (ادعای نادرست نکند).

رابطه مرتب و منسجم با اصل موضوع ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.

شیوه واضح، مختصر و موجز باشد.

امروزه خوانندگان نسبت به پانزده سال گذشته در معرض دو برابر تبلیغات و آگهی ها قرار گرفته اند اما نسبت به پانزده سال گذشته میزان توجه آنها به تبلیغات، تنها ۲۰ درصد افزایش یافته است، بدیهی است تبلیغاتی که برای جلب توجه خواننده تلاشی به عمل نمی آورند، مورد غفلت قرار می گیرند. یک نویسنده تبلیغات آگاه، به این نکته التفات دارد و جاذبه فروش را بر زیبایی کلمه ها و تفریحی بودن آنان در ارائه یک شعار ترجیح می دهد. او به خوبی آگاه است که خوانندگان در حین بررسی این شعار تبلیغاتی مایل به دانستن این نکات هستند که خرید این کالا: چه نفعی برای من دارد؟ شعار موثر به او جواب می دهد: ”هی، یک لحظه صبر کن! این همان چیزی است که تو می خواهی!“ جان کاپل (John Caples) اظهار می دارد «بهترین شعار تبلیغاتی متوجه علایق شخصی افراد می شود و یا اخبار را به گوش آنان می رساند.»

مفهوم شعار تبلیغاتی، گونه ای شفاهی از لوگو است. در تبلیغات چاپی، شعار تبلیغاتی (Slogan) معمولاً بعد از نام کمپانی یا زیر آن آورده می شود. شعار به طور خلاصه بیان می کند که تبلیغات با چه هدفی صورت می گیرد. خصوصیات باورها و بایدها چیست و چه اهدافی در زمینه ی مارکتینگ و فروش دنبال می شود، به چه تعهداتی پایبند و در اجرای آنها چگونه اقدام می شود. حتی ممکن است شعار قدرتمندتر از لوگو ظاهر شود چرا که مردم در بسیاری از مواقع با وجود اینکه در برابر مارک و لوگو، جبهه خاصی می گیرند و نمی خواهند صرفاً به دلیل مارک برند به خرید بپردازند؛ ولی در ضمیر ناخودآگاهشان شعار را تکرار می کنند و آن را به خاطر می سپارند. در یک شعار تبلیغاتی (Slogan) سعی می شود، مواضع، اهداف و ادعاها به وضوح و روشنی بیان شود. شعاری که برای فهمیده شدن نیاز به استدلال و آنالیز داشته باشد و پیام آن به راحتی درک نشود، شعار مناسبی نیست. البته بهتر است شعار،تحریک کننده ی قوه ی خلاقیت و هوش مخاطب باشد اما مهمترین ویژگی های شعار: ”ساده و رسا بودن، برانگیزنده ی تفکر و استدلال و نهایتاً هوش و خلاقیت مخاطب“ است.

هنگامی که شعاری را انتخاب می کنید، بر آن پافشاری نمائید. آن را تعویض نکنید چرا که یک بخش بسیار مهم از کارکردهای شعار، این است که به شما ثابت و قرار دائمی را القاء نماید بنابراین از کلمات گرایش داری که بر مبنای حال و هوای روز به میان می آید و ممکن است سال آینده در جریان نباشد (مُد نباشد) پرهیز کنید. برعکس شعاری را انتخاب کنید که همواره و پیوسته از لحاظ ادبیات و مفهوم کارکرد عملی داشته باشد. شعار خود را در همه جا، همه جا و همه جا استفاده کنید و تصور کنید که به نام تجاری شما همچون سایه ای ضمیمه شده، آن را بر روی سربرگ، کارت ویزیت، پوسترهای عمومی و شخصی، بروشور، کاتالوگ، تبلیغات محیطی، تبلیغات اینترنتی، یلوپیچ و خلاصه هر جا اثری از شما هست تکرار کنید و هرگز خانه را بدون شعار خود ترک ننمائید. نکته دیگر که باید بدان توجه داشت این است شعاری طراحی کنید که اگر نوع کارتان به طریقه ای است که با سایر کشورها کار می کنید، آشنایی با فرهنگ کشورها داشته باشید و شعاری که در مملکت خود استفاده می نمائید را عین به عین ترجمه نکنید چرا که در ترجمه عین به عین و لغت به لغت امکان اشتباهات فرهنگی زیادی وجود دارد.

بنابراین معنی و مفهوم شعار خود را به آن زبان ترجمه کنید. همچنین در زمان انتخاب نام برند هم باید به همین نکته توجه کنید که تلفظ و نگارش نام شما در زبان های زنده ی دنیا به علاوه ی زبان ها و فرهنگ هایی که احتمال مواجه شدن با آنها را دارید معنای نامربوطی نداشته باشد. به طور مثال ” Snow “در زبان انگلیسی (به معنی برف) در صادرات به کشورهای آسیای میانه دچار این مشکل شد که Snow در زبان آن کشورها به معنی استفراغ بود و ناچار به تغییر نام برند در آن کشورها شدند.یا «شورولت نووا» در اسپانیا فروش خوبی نداشت زیرا در اسپانیا «نووا» به معنای نرو است و از آنجاکه یکی از امتیازات ماشین ها شتاب و سرعت و برو بودن آن است در نتیجه این شورولت ، در آن کشور فروش نداشت.

شعارهای تبلیغاتی به دو دسته موسسه ای و محصولی تقسیم می گردد.

الف) – شعارهای موسسه ای: به شعارهایی اطلاق می­شود که برای کسب وجهه برای سازمان و ایجاد تصویری مثبت و معتبر ساخته می­شوند. دو نمونه شعار خوب و خلاقانه از این گروه عبارتند از: درتماس با فردا(شعار شرکت توشیبا)، آینده پشت سر ماست (شعار شرکت فورد).

ب) – شعارهای محصولی: این شعارهای تبلیغاتی که با عنوان کپسول­های تبلیغاتی نیز نامیده می­شوند وجوه مثبت و خاص کالا یا خدماتی را که قرار است تبلیغ شود را به وضوح به تصویر می­کشند. به دو مثال توجه کنید:هوشمندانه ­ترین اتومبیل­هایی که تاکنون ساخته شده (شعار شرکت ساب)، کارشناس پای شما(شعار محصولات شرکت دکتر شولز)

تنظیم شعار تبلیغاتی کار چندان ساده ای نیست. ولی تکنیک هایی نیز برای تنظیم شعار تبلیغاتی مطرح می باشد که در زیر به چند مورد آن اشاره می کنم.

بر روی نیاز خاصی تاکید کنید: در این حالت بازار هدف با توجه به اشاره مستقیم به یک نیاز خاص درک صحیحی از شعار خواهد داشت. “برای خانم هایی که چشم هایشان مسن تر از خودشان نشان می دهد” شعار شرکت Robert&power تولید کننده کرم های پوستی است که از این تکنیک در آن استفاده شده است.

بر اهداف سازمانی تاکید نمایید: شعارهایی که بر ماموریت و اهداف سازمان تاکید دارند نشان دهنده تعهد سازمان به اهداف و ماموریت هایش نیز می باشد. شعارهای زیر از این گروه به شمار می روند.

“صا ایران، هر روز، بهتر از دیروز” شعار شرکت صا ایران

سوال مطرح کنید: این تکنیک تنظیم شعار تبلیغاتی که توسط معدودی از سازمانها و شرکتها مورد استفاده قرار گرفته است، با یک سوال، مخاطب را ترغیب به فکر کردن به یک محصول و یا کل سازمان می نماید. “از کی تا حالا؟” شعار معروف اپراتور دوم تلفن همراه “شرکت ایرانسل” از جمله نمونه های معروف شعار تبلیغاتی در ایران است که از این تکنیک در آن استفاده شده است.

شعارهای تک کلمه را به کار گیرید: برخی به اشتباه می پندارند که هر چه تعداد کلمات به کار رفته در شعار بیشتر باشد پیام راحت تر منتقل خواهد شد. اما در نقطه مقابل این گروه از شعارها، شعارهای کوتاه تک کلمه ای قرار دارند. “think” شعار تبلیغاتی شرکت IBM یکی از بزرگترین شرکتهای تولید کننده کامپیوتر در دنیا است. این گروه از شعارهای تبلیغاتی از قدرت جلب کنندگی و ماندگاری بالایی برخوردارند.

نام سازمان یا محصول را با مزیت رقابتی تان پیوند بزنید: این تکنیک از رایج ترین تکنیک های تنظیم شعار تبلیغاتی است. به تعبیری این تکنیک جز سهل ترین شیوه های تنظیم شعار تبلیغاتی نیز به شمار می آید. “با بس، تفاوت را احساس کنید” شعار تبلیغاتی شرکت بس از نمونه های موفق این تکنیک می باشند.

گام های اولیه برای نوشتن یک شعار تبلیغاتی:

1- لیستی از کلمات مرتبط را تهیه کنید:

طوفان فکری در این مرحله کاربرد دارد. شما باید لیستی از کلماتی که به نوعی با محصول یا خدمت شما مرتبط هستند، را بنویسید. در این مرحله هرچه به ذهن خطور می کند، را بنویسید. سوالاتی چون :

محصول ما برای چه کسانی مناسب است؟

 مزیت اصلی محصول ما چیست؟

تفاوت محصول ما با رقبا در چیست؟

 2- لیست خود را گسترش دهید.

برای هرکدام از کلماتی که در لیستتان دارید، یک مترادف بنویسید(می توانید از لغت نامه استفاده کنید).

مطمئن: آرمیده، آرام، آسوده خاطر   یا   پیشرو: پیش رونده، راهنما، پیشوا   یا     اعتماد: تکیه کردن   یا  زیبا: نیکو، خوبرو، فریبنده

3- از کلمات استفاده کنید.

از لیست خود کلماتی که اولویت بیشتری دارند را تعیین کنید. آنهایی که احتمالاً با محصول ارتباط بیشتری دارند، در ذهن می مانند و یا برای مشتری مهم ترند.

4- شعار تبلیغاتی را کوتاه برگزینید.

لزومی ندارد از برند خود در شعار استفاده کنید. بهترین شعارهای دنیا 5کلمه بیشتر نیستند. شعارهای کوتاه تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب دارند و بهتر در یاد می مانند.

5- از کلمات تخصصی، صنعتی یا مفاهیمی که نیاز به تفکر و محاسبه برای ادراک دارند، استفاده نکنید.

شعار باید قابل فهم باشد. شعار باید برانگیزاننده احساسات باشد، نه محاسبات ریاضی یا کلمات مشکل و تخصصی.

* برخی تکنیک های تنظیم شعار تبلیغاتی:

۱. همگونی آوایی در ابتدای کلمات:

 همگونی آوایی به معنی آغاز چند کلمه پیاپی با یک حرف متشابه الصوت است.

 همگونی آوایی در ابتدای کلمات شعار، جملاتی با ضرباهنگ خوشایند ایجاد می کند. بطوریکه این جملات خود شعار گونه می گردند و مخاطبان به راحتی آنرا به یاد می آورند.

    (گام بزرگ)                                 Grayhound:     Grayhound going great

    (اصولی،شیک،نیروز)              اFila:    Functional…Fashionable…Formidable

۲. جناس:

یک جناس خوب در شعار می تواند معجزه باشد. با استفاده از این تکنیک شعار به گونه ای طراحی می شود که مفاهیم متعددی از کلمات آن یا کل عبارت استنباط شود.

 مثال: شعار بانک سرمایه  «بانک خوب سرمایه است»

 در این شعار کلمه سرمایه جناس دارد و دو مفهوم از آن قابل برداشت است. یک این که بانک خوب، بانک سرمایه است و دیگر اینکه بانک خوب سرمایه ای برای یک ملت و کشور است

۳. قافیه بندی:

با خلق یک شعار تبلیغاتی که لغات آن هم قافیه باشند (دارای ریتم هنگام تلفظ باشند) می توان یک شعار تبلیغاتی زیبا و در عین حال راحت برای به خاطر سپردن خلق کرد. که به دو طریق اجرا می شود:

* نام برند در شعار ذکر شود

در این مدل سعی بر این است که از کلمات هم قافیه با نام برند در شعار استفاده شود که از این طریق  می­توان شعار شرکت را متمایز نمود. شعارهای بسیاری از این تکنیک استفاده کرده اند که تا حدی آنها را از رقبا متمایز کرده است. مانند:

  • گام به گام با کفش گام
  • دلند همیشه سربلند
  • همیشه تمیز همیشه ساویز
  • با دایتی همیشه پر نشاطی
  • زندگی درخشان با رخشان

*­نام برند در شعار ذکر نشود

در این روش از کلمات هم قافیه برای خلق یک جمله آهنگین استفاده می شود ولی نام برند در آن ذکر نمی شود و حالت خاص بودن را ندارد و ممکن است برندها و نام های دیگر را نیز در ذهن تداعی کند.

   مانند شعار تبلیغاتی نوشابه زمزم  :  ذائقه ايراني نوشابه ایرانی

   Everyday, Everywhere هر روز، هرجا

۴. استفاده از سوال

این تکنیک تنظیم شعار تبلیغاتی که توسط معدودی از سازمانها و شرکتها مورد استفاده قرار گرفته است، با یک سوال مخاطب را ترغیب به فکر کردن درباره ی یک محصول و یا کل سازمان می نماید.

-از جمله نمونه های معروف شعار تبلیغاتی در ایران می توان به شعار معروف اپراتور دوم تلفن همراه”شرکت ایرانسل” اشاره کرد که از این تکنیک در آن استقاده شده است:    « از کی تا حالا؟»

 – شعار شرکت تولیدکننده نوت بوک «کجا بهترین افکارتان را عملی می کنید؟

 – استفاده از یک کلمه

گاه می توان برای طراحی شعار تبلیغاتی فقط از یک کلمه استفاده کرد. انتخاب این کلمه بسیار اهمیت دارد زیرا باید بتواند کل پیام تبلیغاتی را منتقل کند.

از جمله شعارهای موفق در این زمینه می توان به شعارشرکت تولیدکننده نوت بوک، اشاره کرد:  IBM

  بیندیش (Think)

۵. ترجمه یا برگردان پیام تبلیغ

 ترجمه نسخه یا متن نوشته شده تبلیغات از مباحث مهم در دنیای تبلیغات است. در این مواقع، فیلم تبلیغاتی بهتر است نسبتا کوتاه، عاری از شعار یا اصطلاحات عامیانه باشد، چون که در برگردان آنها به سایر زبان‌ها مشکل ایجاد می‌شود. بنابراین از تصاویر و نمایش باید استفاده بیشتری به عمل آید.

  از طرف دیگر، زمانی که فیلم تبلیغاتی باید به زبان محلی ترجمه شود، شعارهای تبلیغاتی، بیشترین اشکال را در ترجمه به وجود می‌آورند.

  یک شعار تبلیغاتی که در یک زبان و یا یک فرهنگ ممکن است معنی دار و قابل فهم باشد، احتمال دارد در زبان و فرهنگ دیگر به همان شکل و ترتیب و تنها با یک ترجمه ساده، غیرقابل درک و بی معنی باشد و استفاده از آن، ممکن است خطای جبران ناپذیری به وجود آورد.

  به عنوان مثال، کنتاکی از شعار “Finger – lickin good” (انگشتتان را هم لیس می‌زنید) استفاده می‌کرد و این شعار در چین به معنی انگشت بریده خود را بخورید، تعبیر شد.

  یا نوع تعبیر آسیایی شعار “COME ALIVE” که پپسی استفاده می‌کند، به معنی فردی که از قبر باز می‌گردد، تعبیر شد.

 ۶. بازار جهانی

بسیاری از محصولات مانند ساعت‌های الماس، پوشک بچه، شامپو، کفش‌های ورزشی، نوشابه‌های غیرالکلی، ساعت‌های ساخت سوییس و لباس‌ها، نمونه‌ای از محصولاتی است که بازار آنها واقعا جهانی است، زیرا آنها جهت برطرف کردن نیازهای یکسان در سطح جهان می‌توانند از تبلیغات یکسان و استاندارد در سطح جهان به موفقیت و افزایش سهم بازار دست یابند.

–   شرکت ژیلت با شعار تبلیغی این شرکت :

–   «ژیلت بهترین تیغ برای مرد است»، از مرزهای کشورها گذشت و محبوبیت جهانی یافت.

پیتر هافمن، مدیر بازاریابی این شرکت می‌گوید: “خوش شانسی ما به خاطر عرضه محصولی است که در سطح جهان نیاز یکسانی را برآورده می‌کند.”

نایک نمونه ای موفق از ساخت شعار تبلیغاتی

«فقط انجامش بده»

این جمله از (Ed Mc Cabe)، یکی از آگهی نویسان دهه ی 70 است و بدین معنی است که کار شما، ارائه ی خواسته و محصول مشتری است، به صورتی که تا حد ممکن در ذهن مخاطب بماند. کار شما ارائه ی یک شاهکار برای کارنامه ی خودتان نیست. در واقع کار شما هردوی اینها است. اگر اگر بر اسلوب کاری خود پافشاری کنید، ارائه ی هردو اینها خیلی هم ساده نیست. اسلوب در واقع قسمتی از کارکرد مغز شما است، شما روی ارائه ی یک کار خوب، مطابق با استراتژی و خواسته ی مشتری، تمرکز کنید. باقی خود به خود خواهد آمد.

اگر یک جمله پایانی و شعار تبلیغاتی موثرمی خواهید، برای چیزی بالاتر از محصول مشتری خود بنویسید و هدف خود را ارتقا دهید. یکی از مهم ترین این شعار ها برای نایک، نوشته شده است:

این جمله تنها مربوط به کفش نیست، تنها مربوط به ورزش هم نیست. چیزی است که بر کل زندگی حکم می کند و نیز باعث فروش تعداد زیادی کفش ورزشی هم شده است.

در ضمن خلق شعار برای برنامه های تبلیغاتی گوناگون، شما صاحب دیدگاهی نو و نیز اندیشه هایی جدید خواهید شد و این، نوعی آزادی را به شما عرضه می کند.

تا حالا به شعار تبلیغاتی خودتان فکر کرده اید؟ کوتاهترین و تاثیرگذارترین جمله برای معرفی تجارت یا کار شما چیست؟ اگر کسی از شما بپرسد که چه تفاوتی با دیگر رقبایتان دارید چه چیزی در جواب خواهید داشت؟ همین امروز پاسخ این سوالات را در ذهن خود پیدا کنید تا بتوانید نام تجاری و هویت برند خود را به دیگران نیز منتقل کنید.

مطالعه بیشتر از سایت های دیگر:

برگرفته از : ویوان نیوز، sayanpardaz، دنیای اقتصاد، websima، elahieh، marketing.blog.ir، simatasvir،128

2 comments

پاسخی بگذارید