شعار تبلیغاتی (بخش اول: مفاهیم)

شعار تبلیغاتی عبارتی اسـت دربـاره سازمان یا مـحصولی خاص، که درباره ویـژگی ها و مزیـتهای آن مطرح می گردد. معمولاًشرکت ها و موسسات سعی می کنند تا با انجام یک فرایند کارشناسی و مشاوره ای و بهره گیری از خرد جمعی برای معرفی ساده و مختصر خویش به مخاطبان (عموم مردم، مشتریان، مصرف کنندگان و …) شعار یا جمله ای کوتاه و بعضاً موزون را طراحی و در پیشانی سازمان یا سایت یا تبلیغات خود آنرا درج و استفاده نمایند. چه بسا همین شعارها هستند که تأثیر مستقیمی بر روی جذب مشتری، اعتماد سازی و افزایش فروش داشته و سازمان را با موفقیت‌های بیشتر ، ماندگاری و سرآمدی روبرو می نمایند.

امروزه برندهای کوچک و بزرگ از شعارهای تبلیغاتی برای پابرجایی برند خود استفاده می کنند. شعار تبلیغاتی هسته ی اصلی و زیر بنای برند می باشد. شعارهای بسیاری، از شرکت های مختلف  شنیده می شود؛ اما بهترین شعارهای تبلیغاتی آن هایی هستند که به هسته اصلی برند اشاره دارند.

مثالی در این مورد به باز شدن موضوع کمک خواهد کرد. به جهت پاره ای مشکلات اقتصادی که عمدتاً در خلال سالهای 2006 و 2007 میلادی برای کشور چین به واسطه کیفیت پایین برخی کالاهای چینی و مرجوع نمودن آنها در سطح وسیع پیش آمده بود ، روابط عمومی دولت چین تصمیم گرفت تا از طریق یک فراخوان بین المللی درواقع آگهی مناقصه ای بدهد که بررسی کنند چگونه می توان محبوبیت کالاهای چینی را میان کشورها بازیابی و دوباره بازارهای ازدست رفته را احیاء و در نهایت صادرات رونق بیشتری پیدا کند. در میان موسسات شرکت کننده در مناقصه یک شرکت انگلیسی که درحوزه روابط عمومی فعال بود در مناقصه پذیرفته شد و طی یکسال و نیم مطالعه و تحقیق میدانی و نظر سنجی و … موفق می شود که یک آگهی تبلیغاتی بسازد به مدت 30 ثانیه . یعنی حاصل یکسال و نیم تحقیق و پژوهش و کارشناسی و مطالعه پیرامون مشکل در نهایت تبدیل می شود به یک راه حل در قالب آگهی تبلیغاتی آنهم به مدت 30 ثانیه که در سراسر دنیا (به جزء ایران و چند کشور دیگر) پخش شد. این آگهی 30 ثانیه ای دارای چند اپیزود کوتاه بود. مثلاً در یک صحنه آن دونده سیاهپوست آمریکایی رانشان می دهد که روی کفش کتانی او درج شده: ساخت چین ((Made in china . در صحنه ای دیگر و در یک (Fashion show) (نمایش مد و مدل) خانمی اروپایی را نشان می دهد که پایین لباس مد او درج شده: ساخت چین . خلاصه آگهی از پنج قاره جهان انواع و اقسام اجناس و کالاها را نشان می دهد که گر چه مصرف کنندگان آن ساکنین از پنچ قاره جهان هستند ولی کالاها چینی میباشند . در پایان آگهی نیز یک شعار درج شده با این عنوان که:

کالای چینی ، کالای جهانی . بعدها طی نظرسنجی هایی که صورت گرفته بود ، دیده بودند که این آگهی یا شعار تبلیغاتی آنها توانسته بیش از 60 درصد نظرات مردم و مصرف کنندگان را نسبت به کالاهای چینی تغییر وضعیت داده و دوباره آنها را ترغیب کند که از کالاهای چینی خریداری و مصرف نمایند. ملاحظه می شود که شعار تبلیغاتی چقدر می‌تواند گستره نفوذ وسیع داشته باشد. پیداست که کارشناسان به قدر لازم نسبت به موضوع ، مطالعه، حساسیت، بررسی، مشورت، تحقیق و تفحص داشته اند که توانسته اند چنین تاثیر شگرفی را در ذهن مخاطب و تغییر نگرش و رفتار مصرف کننده را داشته باشند. آنها با این آگهی ابتدا ایجاد انگیزه کرده و سپس تغییر نگاه و رفتار را جویا شده و در نهایت تشویق و ترغیب به استفاده از کالاهای چینی از طریق روند منطقی آگهی مبنی بر اعتماد سازی و اقناع و اینکه او (مشتری ، مصرف کننده) مجاب شود که با اطمینان دوباره از کالاهای چینی استفاده نماید را دنبال و القاء نموده اند.

در چنین اوضاع و شرایطی است که سازمان در روابط عمومی نمیتوانند کار و اثر ماندگار ارائه دهند. بنابراین مشاهده می کنیم شرکت ها، برندها، تیترها و عناوین و شعارهایی را که چند صباحی متولد شده و جولان می دهند و به زودی از گردونه رقابت وکیفیت حذف شده و از یادها و خاطره ها فراموش می شوند.

از جمله علل و چرایی اینکه شعری به موفقیت دست پیدا نمی کند می توان به کج سلیقگی و کارشناسی نبودن شعار، دلنشین و دلچسب نبودن شعار، نداشتن هارمونی و آهنگ در درون اجزاء شعار، طولانی بودن شعار ، مصنوعی بودن شعار ، سازگار نبودن شعار با ماموریت اصلی موسسه ، گزافه گویی و بلند پروازانه بودن (بی جهت) شعار، فشارهای خارج ازموسسه برای انتخاب و تعیین شعار و … اشاره کرد.

در ادامه به معرفی شعارهای برتر تبلیغاتی از برندهای مدرن می پردازیم:

  1. فولکس واگن: کوچک فکر کنید.
  2. پورشه: جایگزینی نیست.
  3. آستون مارتین: قدرت، زیبایی و روح.
  4. وال مارت: پول بیشتری ذخیره کنید، زندگی بهتری داشته باشید.
  5. ریبوک: من همانی هستم که هستم.
  6. نایک: فقط انجامش بده!
  7. آدیداس: غیر ممکن وجود نداره.
  8. مارک اند اسپنسر: حق همیشه و کاملاً با مشتری است.
  9. تری ام: نوآوری
  10. آی بی ام: راه حلی برای سیاره هوشمند.
  11. Best Buy که یک فروشنده آنلاین است: Thousands of Possibilities, Get Yours  (هزاران حالت ممکن، مال خود را بردارید)
  12. کانن: See what we mean  (ببین آن چه معنا می دهد)
  13. پلی استیشن: Live in your world, play in our (در دنیای خودتان زندگی کنید،در (روش)ما بازی کنید)
  14. نیکون:At the heart of the image           )در قلب تصویر)
  15. ای بی:              buy it ,sell it ,love it     (بخرید، بفروشید، دوست داشته باشید)
  16. نوکیاConnecting people                    :     (ارتباط مردمی)
  17. سونی:                        Make believe     (باور کنید)
  18. دیکشنری وبسترز:           بیشتر افراد در ما به دنبال واژه ها می گردند
  19. دکتر شولز:    Your Foot Specialist  (کارشناس پای شما)
  20.            :FedEx     Relax; It’s FedEx آرامش داشته باشید، این فیدکس است.
  21. جنرال موتور (بخش خدمات تعمیراتی و قطعات یدکی): هیچکس بهتر از ما اتومبیل جی ام شما را نمی شناسد،هیچکس

شعارهای تبلیغاتی تعدادی از بانک ها نیز اینگونه طراحی شده اند. دقت نمایید :

1- ما هوای حساب و کتاب شما را داریم.

2- آسوده باشید، جای پول شما امن است

3- ما یک جهان هستیم در یک بانک

4- سرمایه جایی می رود که آرامش باشد

5- کیف پول خود را نزد ما بگذارید

6- از شما اعتماد از ما سودآوری

7- بهترین سرمایه گذاری بهترین سوددهی

8- سرمایه بیشتر با استانداردهای بالاتر

9- دوست دارید با پول خود چه کنید؟ با ما باشید

10- یک فرصت طلایی ، یک همکاری شایسته

11- ما برای وقت شما ارزش قایل هستیم

12- بانک ما را عضوی از خانواده خود بدانید

13- ما به انتظارات بیشتر شما پاسخ می دهیم

14- پول از شما ، کار از ما

15- ما مراقب اوضاع هستیم

16- سرمایه شما نزد ما بیشتر می شود

17- ما برای پول شما نقشه ها کشیده ایم

18- بانک ماندگار با شما

19- ما و شما با هم و برای هم

20- با سرمایه گذاری امروز، فردای خود را بسازید

21- بهترین خدمات را از ما بخواهید

22- منفعت شما را بر منفعت خود ترجیح می دهیم

23- بانک ما شایسته سرمایه شما

24- با ما آسایش و آرامش را تجربه کنید

25- هدیه ما به شما سودآوری و اعتماد

26- همه دوست دارند پولدارتر شوند

27- راز موفقیت ما ، حسن اعتماد شما

28- تا در کنار هم هستیم اوضاع روبراه است.

29- دنیایی از خدمات را در بانک ما تجربه کنید

30- خدمات ما شما را شادمان میکند.

همچنین شعارهای زیر برای تبلیغ خودرو را مشاهده کنید:

  • اگر بنزین آن تمام شود، هول دادنش آسان است
  • هرگز بزرگ نمی سازیم
  • ماشین زشت فقط شما را به مقصد می رساند
  • مدعی آن هستیم که راندن اتومبیل یک تفریح است
  • وسیله ای لوکس، مبتنی بر سلیقه ی تمام ثروتمندان
  • پولدار ها فقط به شیوه ای عاقلانه خرج می کنند

از نمونه های خوب ایرانی نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شعار زیبا، کارآمد و ریتمیک یخچال فریزر امرسان با عنوان “زیبا، جادار، مطمئن” سه ویژگی اصلی را که معمولا از یک یخچال انتظار میرود درون خود دارد. علاوه بر این ریتمیک¬بودن آن و تکرار زیاد در تبلیغات رادیویی و تلویزیونی این شعار را به شدت معروف کرده است، تا جایی که در شوخی‌های محاوره‌ای هم از آن استفاده می‌شود.

شعار زیبای “هوای شما را داریم….. ” برای کولر های گازی اجنرال، “بوتان انتخابی مطمئن” جهت گروه محصولات بوتان، “برنامه ریزی امروز موفقیت فردا” شعار قلم چی، “هیچ کس تنها نیست…..” برای همراه اول، “به ما دلگرم باشید” برای ایران رادیاتور و شعارهای «سن ایچ و دیگر هیچ»، «پاکسان به سلامت خانواده می­اندیشد»، «گلد ایران ضمانت خرید شماست»، «همه جا گلرنگ»، «صاایران، هر روز بهتر از دیروز»، «پاک یادت نره» و همچنین محصولات تبرک و کاربرد نام حمید از جمله به یادماندنی­ترین شعارهای تبلیغاتی در چند سال اخیر در ایران می­باشند.

در دنیای  رقابتی فعلی اگر سازمان و شرکتی نتواند برند مناسبی را طراحی و به جهانیان عرضه کند دیری نمیگذرد که سازمان متحمل زیانهای بزرگ میگردد . راز ماندگاری در بازار علاوه بر کیفیت و قیمت مناسب محصول ، برند و نشان سازمان و شعار زیبا و دلچسبی است که طراحی می شود . ایجاد اتاق فکر و یا بانک ایده ها به سازمان ها کمک میکند تا همواره با تزریق افکار و اندیشه های نوین مسیر تکامل سازمان را باز نگه دارد . بعضی از برندهاها و شعارها اغلب نیاز به مهندسی مجدد و بازبینی داشته و لازم است تا با افکار سنجی ، بررسی وضعیت رقبا ، رفتار مصرف کنندگان ، انتظارات مشتریان و… جایگاه خود را در سطح جامعه رصد نمایند . برخی شرکت ها هنوز در دوران طفولیت بسر میبرند و طبیعی است که وقتی اقدام به برند سازی یا تولید شعار مینمایند کارشان آنگونه که باید و شاید با کیفیت و ماندگار از آب در نمی آید . برای برند سازی و تولید شعار ماندنی نیازمند گروه کارشناسان و خبرگان ادبیات، رفتار سازمانی ، گرافیک و… است . اگر روابط عمومی بتواند یک برند و شعار مطلوب و همه پسند درست کند میتواند از آن در ساخت سرود سازمانی نیز بهره گرفته و در نوشته ها ، تبلیغات و آموزشهای سازمانی از آنها استفاده بهینه داشته باشد.

 فلسفه برند سازی این است که شما از طریق یک نشان ، آرم و شعار هر آنچه که از سازمان خود را مایل هستید ، در یک نظر به مخاطب القا و اعلام نمایید . برند شما اگر درست طراحی نشود برای مصرف کننده دلچسب نبوده و با آن انس نمیگیرد . بعضی برندها آنقدر پر جاذبه هستند که حتی کودکان نیز آنها را دوست داشته و مایل هستند که با آنها بازی کرده و با شکل و شمایل آن برای خود دنیایی را به تصویر کشیده و سرگرم بازی و شادمانی شوند.

ادامه مطلب در بخش دوم (کلیک نمایید)

2 comments

پاسخی بگذارید